Większe kary za nielegalny hazard, ale fiskus przegrywa w sądach przez złe przepisy

Kary za nielegalny hazard zaostrzono, ale fiskus przegrywa w sądach. Wszystko przez źle napisane przepisy

 

Zaostrzenie kar administracyjnych za używanie nielegalnych automatów do gier miało ograniczyć skalę niedozwolonego hazardu w Polsce, ale fiskus bardzo często przegrywa spory w sądach. Powód? Źle napisane przepisy.

Jak pisze „Dziennik gazeta Prawna”, przy okazji nowelizacji ustawy hazardowej 1 kwietnia 2016 roku zapomniano wprowadzić przepisów przejściowych.

Ustawodawca nie pomyślał o sytuacji, gdy ujawnienie nielegalnego „jednorękiego bandyty” nastąpi w czasie obowiązywania starych przepisów, ale kara zostanie nałożona już w nowym porządku prawnym.

Nakładane przez organy skarbowe kary administracyjne są masowo uchylane przez sądy administracyjne, według których urzędnicy zbyt swobodnie stosują przepisy.

Według sądów, w sytuacji braku przepisów przejściowych, fiskus powinien starannie zinterpretować nowe przepisy, a także uzasadnić, dlaczego dany przepis został zastosowany.

Brak przepisów przejściowych stanowi problem także dlatego, że nie ma jednolitego orzecznictwa, także Sądu Najwyższego.

W niektórych przypadkach sądy uznawały, że stosować należy te przepisy, które obowiązywała w chwili podejmowania nielegalnego działania, ale w innych za decydujący uznawały moment wydawania decyzji.

Po wejściu w życie nowelizacji ustawy hazardowej, wielu popularnych bukmacherów musiało wycofać swoją działalność z naszego kraju. Tym samym wielu graczy zostało zmuszonych do podjęcia decyzji o założeniu konta w organizacjach posiadających licencję Ministerstwa Finansów.

Nowa ustawa hazardowa obowiązuje od 1 kwietnia ( przepisy o blokowaniu nielegalnych stron od 1 lipca 2017) i wprowadziła znaczące zmiany dotyczące gier hazardowych:

Gry na automatach do gier poza kasynami gry

Ich wyłącznym organizatorem poza kasynami gier będzie jednoosobowa spółka Skarbu Państwa, wykonująca monopol państwa w tym zakresie. Będzie je urządzać w salonach gier na automatach (3-50 sztuk), przy czym określone zostaną ograniczenia lokalizacyjne dla salonów (np. minimalna odległość od szkół czy kościołów). Automaty będą odpowiednio zabezpieczone, monitorowane i połączone w system, do którego dostęp będzie mieć m.in. minister właściwy do spraw finansów publicznych. Jeden automat będzie przypadać na każde rozpoczęte 1000 mieszkańców powiatu. Pojawi się zakaz posiadania automatów do gier (za wyjątkami wskazanymi w ustawie, np. kasyna, dostawcy, serwisanci).

Gry w internecie

Jednoosobowa spółka Skarbu Państwa wykonująca monopol państwa w zakresie gier hazardowych będzie mieć również wyłączność na organizowane w internecie gry kasynowe, takie jak ruletka i gry karciane, z wyjątkiem zakładów wzajemnych i loterii promocyjnych. Powstanie oficjalny „Rejestr domen służących do oferowania gier hazardowych niezgodnie z ustawą”. Od 1 lipca 2017 r. dostawcy internetu będą mieć 48 godzin na zablokowanie dostępu do stron internetowych, które wykorzystują nazwy domen internetowych wpisanych do rejestru. Także od 1 lipca 2017 r. dostawcy usług płatniczych nie będą mogli współpracować z podmiotami, które oferują nielegalnie gry hazardowe na stronach wpisanych do rejestru: z ich stron internetowych będą musiały zniknąć odnośniki, które umożliwiają szybkie wpłaty przy udziale dostawcy usług płatniczych.

Gra w pokera

Zliberalizowano zasady dotyczące urządzania turniejów pokera. Będzie to możliwe także poza kasynami przez podmioty, które posiadają koncesje na prowadzenie kasyna. Taki turniej będzie też mógł zorganizować podmiot, który nie posiada takiej licencji, jeśli w grę wchodzą nagrody rzeczowe, których wartość nie przekracza ok. 2 tys. zł.

Zasady odpowiedzialnej gry

Podmioty, które urządzają gry hazardowe w internecie, będą musiały opracować i stosować regulamin odpowiedzialnej gry. Chodzi o to, aby w grach hazardowych nie brały udziału osoby nieletnie, by określić procedury weryfikacji wieku i rejestracji uczestnika gry, a gracze mogli kontrolować swoje zaangażowanie w grę. Dzięki zasadom otrzymają też informacje o ryzyku związanym z hazardem.

Bardziej skuteczne kary

Wyższe kary za urządzanie gier na automatach bez wymaganej koncesji, które podniesiono z 12 do 100 tys. zł od każdego automatu. Rozszerzono też katalog podmiotów, które podlegają karom za łamanie przepisów ustawy. Są to:

  • posiadacz zależny lokalu, w którym znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w którym jest prowadzona działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa (100 tys. zł od każdego automatu),
  • posiadacz samoistny lokalu, w którym znajdują się niezarejestrowane automaty do gier i w którym jest prowadzona działalność gastronomiczna, handlowa lub usługowa, o ile lokal nie jest przedmiotem posiadania zależnego (100 tys. zł od każdego automatu),
  • dostawca usług płatniczych, przedsiębiorca telekomunikacyjny niewykonujący obowiązków nałożonych ustawą (do 250 tys. zł).

Za nielegalne posiadanie automatów będzie też przewidziana odpowiedzialność karno-skarbowa (art. 107d kks).

Jakie gry można reklamować

W zakresie reklamy zakładów wzajemnych w nowelizacji przyjęto rozwiązania analogiczne do reklamy alkoholu. Dozwolona jest reklama tych zakładów wzajemnych, na urządzanie których udzielono zezwolenia. Reklama nie może być w szczególności kierowana do małoletnich, łączyć uczestniczenia w grach ze sprawnością fizyczną, intelektualną bądź szansą na łatwą wygraną. Dodatkowo zakazane będzie reklamowanie zakładów wzajemnych:

  • w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6 a 22 (z wyjątkami),
  • w prasie młodzieżowej i dziecięcej,
  • na okładkach dzienników i czasopism,
  • w miejscach publicznych (z wyjątkami).

W reklamach obowiązkowo znajdzie się komunikat o posiadaniu zezwolenia na urządzanie zakładów wzajemnych, konsekwencjach udziału w nielegalnych grach hazardowych i ryzyku związanym z hazardem.

Czytaj więcej na stronie Money.pl;

Większe kary za nielegalny hazard, ale fiskus przegrywa w sądach przez złe przepisy
3.6 (71.85%) 27 votes

Comments are closed.